Ubuntu, Windowsvervanger of niet?

Door bazs2000 op woensdag 03 juli 2013 23:30 - Reacties (44)
Categorie: Zoektochten, Views: 17.955

Sinds ik met computers werk ben ik al bezig met Linux.

Het begon allemaal met Red Hat en een lange tijd draaide dit naast Windows. Windows was nodig voor het spelen van spellen en het maken van Muziek (Muziek maakte ik eerst met FT2, daarna ben ik overgestapt op Reason).

Red Hat was leuk maar KDE maakte het zwaar en de drivers waren voor mijn hardware ondermaats en er was veel gekunstel nodig om het goed te laten werken. Om die reden was Linux meer een hobby dan een serieuze omgeving om in te werken,

Tegenwoordig is alles anders en hebben wij Ubuntu. Ubuntu draai ik nu een lange tijd en valt eindelijk in te zetten als vervanger voor Windows, een beetje.

Op mijn desktop draait Windows en dat zal altijd zo blijven (vanwege de spellen en het maken van muziek).

Mijn ervaring baseert zich nu op Ubuntu op de laptop.

Sinds een paar maanden heb ik een Dell E6500 waar ik zeer tevreden over ben. Lange accuduur, meer dan voldoende processorkracht en een knappe resolutie (1440x900). Ik heb hier Windows 7 en Ubuntu op staan. In het begin was het voornamelijk schakelen tussen beide OS'en vanwege het gebruik van diverse programma's. Een zelfonderzoek leerde dat Libre Office beter was dan Open Office en Mozilla Thunderbird beter dan Outlook. Nu Steam ook beschikbaar is voor Ubuntu merk ik dat Windows niet meer nodig is op mijn laptop.

Alles wat je nodig hebt is beschikbaar, al dan niet out of the box en dat maakt het ideaal, of niet?

Office en internet gaat super, de simpelheid van Unity (door velen verguisd) is voor mij ideaal. Ik loop alleen tegen een aantal problemen aan die niet kunnen worden verholpen. De ondersteuning voor mijn GPU bijvoorbeeld, die is niet helemaal lekker. Nu kan ik denken dat het niet zo erg is maar Minecraft (wat ik regelmatig speel) draait op dezelfde laptop onder Windows vele malen beter dan onder Ubuntu. Het installeren van gedownloade software gaat ook niet altijd zonder slag of stoot.

Zelfs kleine zaken zoals printerinstellingen van een HP netwerkprinter zijn lastiger in te stellen. Waar ik onder Windows binnen 1 minuut klaar ben is het bij Ubuntu regelmatig een mix van trial and error en het opzoeken van tutorials en dat brengt mij op het volgende.

Is Ubuntu nu geschikt voor de massa of niet? Als je het installeert dan blijkt alles te werken (gebaseerd op eigen ervaring op verscheidene hardware). Echter, wanneer je configuraties wilt aanpassen dan wordt het verhaal anders. Je moet zoeken en als je het niet zelf kunt vinden dan moet je al snel naar tutorials grijpen. En dat is niet voor iedereen weggelegd.

Op de laptop is Windows niet meer nodig maar ik merk wel dat je een behoorlijke sloot aan tijd kwijt bent voordat alles werkt zoals jij dat wil. Als ik dan aan mijn vader denk dan weet ik gewoon dat hij gewoon niet naar Ubuntu kan overstappen. Hij weet na 10 jaar eindelijk de weg in Windows, moet hij weer opnieuw beginnen. Mijn vrouw zou het misschien wel kunnen maar zij is niet zo avontuurlijk ingesteld dat zij een avond aan tijd steekt in het vinden van een oplossing voor een netwerkprinter die niet zomaar op 10x15 papier wil printen.

Ubuntu bestaat al een lange tijd, waarom is het nog steeds niet zo gemaakt dat mensen heel snel iets voor elkaar kunnen krijgen? Waarom is de driverondersteuning van vele fabrikanten (creative?) nog niet voor elkaar? De algehele gebruikerservaring is goed maar niet uitstekend omdat een vers geÔnstalleerd systeem niet meteen betekent dat alles voor 100% werkt.

Hoe lang duurt het nog voordat wij de juiste drivers hebben bij een installatie? Hoe lang duurt het nog voordat wij vanuit The Gimp 10x15 papier kunnen selecteren? (Nu gaat het nog op basis van milimeters en dat is verwarrend aangezien het papier niet echt 10x15 is. Het blijft nog altijd een beetje een nerd OS terwijl het voor de massa is bedoeld. Wanneer is het echt voor de massa?

In mijn ogen is iets voor de massa wanneer de massa weet wat Wine is. Voor mij is iets voor de massa wanneer de massa kan doen wat de massa wil.

Onder Windows gaat dit in bijna alle gevallen zo maar onder Ubuntu nog niet.

Ik ben een tevreden Ubuntugebruiker maar wanneer jij? :)

Volgende: [Voeding] Hoe bewust van onze energie-inname zijn wij? 01-'14 [Voeding] Hoe bewust van onze energie-inname zijn wij?
Volgende: Laptops, is er nog iets voor de kleine beurs? 03-'13 Laptops, is er nog iets voor de kleine beurs?

Reacties


Door Tweakers user RobTweaks, donderdag 04 juli 2013 00:03

Ik gebruik mijn laptops doorgaans voor mijn werkzaamheden. Daarbij maak ik gebruik van bijvoorbeeld vSphere. Zolang dergelijke producten niet normaal werkend zijn te krijgen en actief ondersteund worden door de ontwikkelaars, is zelfs Ubuntu geen optie voor mij.

Het kost simpelweg teveel tijd ten opzichte van wat het oplevert (licentiebesparing, etc...). Jammer genoeg, want ik ben groot voorstander van OSS.

Door Tweakers user letatcest, donderdag 04 juli 2013 00:08

Ik snap je relaas niet helemaal: aan de ene kant ben je nŪet tevreden, aan de andere kant wel (met Ubuntu).
HP control center zit bijvoorbeeld gewoon in het software centre: klik en gaan. HP was afaik altijd al heel makkelijk onder Linux. Alleen Epson-printers/scanners moet ik nog wel eens moeilijk bij doen.
Ik weet niet hoe de gpu in een dergelijke laptop werkt, maar volgens mij is het een gforce? Zou ook out of the box goed moeten werken. Misschien bij systeeminstellingen checken bij Software & Updates in de Additional Drivers tab hoe het daarmee staat?
Ik ben zeker biased: gebruik Ubuntu al jaren als enige OS. Dingen als Gimp e.d. zijn soms wat lastiger, maar aan de andere kant: lees eens Gimp for Dummies, kost je drie kwartier.
Voor muziek, tja, dat weet ik niet. Ik gebruik alleen Audacity vaak, maar dat is natuurlijk meer editing van bestaande dingen.
Overigens er zijn zo langzamerhand voor veel dingen prime online alternatieven behalve voor echt hardcore bewerken van foto's en muziek.
Bij alles geldt bijna tegenwoordig: check eerst in het software center of er een goed programma voor is en bijna altijd raak. Steam doet het als een zonnetje (als je idd. de goede graka-drivers hebt geÔnstalleerd, al doen veel simpelere games het ook prima met de oss drivers).
Enneh... ik ken legio mensen die ook met hun windows-compu helemaal niets maar dan ook niets kunnen, zelfs eigenlijk niet een printer installeren... (al is dat met win 7/8 wel iets makkelijker tegenwoordig geloof ik)

Door Tweakers user Forcepoint, donderdag 04 juli 2013 00:28

Muziek maken, edited, mixen etc. is prima te doen met Linux imo. Ik draai zelf ook Ubuntu (ga overstappen naar arch) en doe ook veel audio editing en recording. Kijk eens naar jack, ladish en ardour :)

Door Tweakers user Jogai, donderdag 04 juli 2013 07:48

Het installeren van gedownloade software gaat ook niet altijd zonder slag of stoot.
Het grootste voordeel van linux is packagemanagement vind ik. Je moet dus zorgen dat je geen software download, maar dat je een repository insteld zodat het gewoon via de package manager werkt.

Ik heb zelf heel lang Ubuntu met KDE gebruikt. Laatst heb ik mint 15 geprobeerd, en dat was nog simpeler. Ook kreeg ik daar netjes de optie om de juiste driver te kiezen (maar dat zit schijnbaar ook in ubuntu). Misschien de moeite waard om eens mee te experimenteren?

[Reactie gewijzigd op donderdag 04 juli 2013 07:49]


Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 04 juli 2013 08:21

Totdat je onder windows een netwerkprinter wenst te installeren en windows vindf tijdens het scannen de printer niet. Dan staat de gemiddelde gebruiker daar ook maar even te kijken.

De belangrijkste reden dat Windows zo gebruiksvriendelijk is, is omdat het systeem van te voren is geÔnstalleerd en je er als eindgebruiker geen werk aan hebt. Laat iemand met beperkte computerkennis windows opnieuw installeren op een iets oudere machine zonder de driver CDs mee te leveren en de kans is groot dat het systeem ook nooit optimaal zal werken.

Door Tweakers user himlims_, donderdag 04 juli 2013 08:32

omtrent wine; kijk eens naar playonlinux

Door Tweakers user gertjuhh, donderdag 04 juli 2013 09:08

In mijn ogen is iets voor de massa wanneer de massa weet wat Wine is.
In mijn ogen is iets voor de massa wanneer Wine niet meer nodig is.

Ik heb hier thuis trouwens alle Windows installaties vervangen met Ubuntu.
Wat voor mijn vrouw erg hielp was de het gebruik van Cinnamon i.p.v. de standaard Unity omgeving.

[Reactie gewijzigd op donderdag 04 juli 2013 09:10]


Door Tweakers user fub, donderdag 04 juli 2013 11:05

Gisteren kwam de nieuwe scanner binnen. Grote waarschuwing op de doos dat ik eerst de (Windows-)driver moest installeren en dan pas de scanner aan mocht sluiten. Gelukkig draai ik Ubuntu: scanner aansluiten, SimpleScan opstarten en meteen kunnen scannen. Hoe makkelijk -- het werkt gewoon allemaal, zonder gedoe!

Ik denk dat er altijd wel wat te vinden is dat makkelijker of moeilijker is op het ene of het andere OS. Ik ben van mening dat je beter kunt kijken naar hoe goed de dingen gaan die je elke dag doet. Een netwerkprinter instellen, hoe vaak doe je dat? En een briefje tikken of wat surfen, hoe vaak doe je dat?

Ik draai al jaren Ubuntu op mijn desktop, met veel tevredenheid. Ja, soms wil je dingen die niet 'out of the box' kunnen en moet je eventjes goed rondzoeken. Maar ja, toen ik een nieuwe PC in elkaar schroefde moest ik ook heel lang zoeken voordat ik de drivers van de IGP te pakken had voor Windows.
Ingewikkelde dingen blijven ingewikkeld, zowel onder Windows als onder Linux. Alleen verschilt wat precies als ingewikkeld moet worden gezien tussen die twee. ;)

Door Tweakers user sfranken, donderdag 04 juli 2013 12:17

Over je driver-rant: fabrikanten gaan pas drivers schrijven voor een platform als het in hun ogen genoeg gebruikt wordt. Dat is, op het moment, niet van toepassing.

Maar als je echt zeker wilt weten dat je shit draait koop je toch gewoon een Ubuntu laptop of PC met dank aan een van de vele Ubuntu OEM's? (System76 bijvoorbeeld).

De combinatie Intel + Intel (CPU + GPU) of Intel + Nvidia of AMD + nvidia is goud, bij alle nvidia GPU's die ik tot nu toe heb gehad werkte alle drivers meteen out-of-the-box met dank aan "jockey-gtk" (restricted driver beheer in Ubuntu).

Door Tweakers user Alpha Bootis, donderdag 04 juli 2013 12:37

Ik ben al jaren een tereden Linux user op alles wat niet mijn uitgebrijde gamebibliotheek hoeft te draaien...
Dualboot geloof ik niet in dus op mijn desktop is het primaire en daarmee enige OS Windows (7), maar als ik ooit stop met gamen (onwaarschijnlijk) of Linux word een volwassen game-platform (best wel waarschijnlijk kijkende naar de huidige gang van zaken) dan is Windows in mijn huishuiden best wel exit.
Mijn hardware selecteer ik sowieso op Linux compatibiliteit, laptops maar ook zeker desktop gewoon voor de zekerheid, ik heb met Ubuntu dan ook zelden gedoe hardwarematig en softwarematig gebruik ik al uitsluitend opensource oplossingen als LibreOffice en GIMP dus ook daar geen issues.

Als er iets is wat me aan het hele Linux ecosysteem nog stoort is dat vertekende idee wat er nog leeft dat dingen via de terminal doen beter is. Dat is een uitgangspunt dat volledig valide is voor een (headless) server maar op een desktop moeten ze er echt eens naar toe dat terminal een 100% optioneel ding is.

Drivermatig is het 100% fabrikanten, daar heeft linux geen vinger in de pap dat is een verandering die alleen de consument kan initeren door deugdelijke linux support een selling point te vinden bij de aanschaf van hardware. Als dit een bepaald percentage betreft gaan bedrijven daar automatisch beter mee om. Ook gebrekkige ondersteuning van Flash (verschikkelijk monster als je niet op Windows werkt) valt buiten het machtspectrum van Linux ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd op donderdag 04 juli 2013 12:38]


Door Tweakers user Donool, donderdag 04 juli 2013 15:38

Ik draai nu ook al een maand op 3 Ubuntu op m'n laptop, het was even wat gedoe in het begin omdat de SSD te snel was voor Unity bij het opstarten en daardoor de GUI niet kon laden.. Een simpele sleep van 2 seconden in Unity gezet en alles gaat als een trein (niet een Fyra... ;P). Mijn nVidia GT650M werkte standaard niet omdat ik optimus heb (i7 onboard GPU) maar na de installatie van Bumblebee werkt dit prima. Ik werk nu veel liever onder Linux dan Windows alleen ik mis FlashFXP voor Linux, dit FTP programma doet precies wat ik wil en dat krijg ik met FileZilla en nog een paar FTP programma's niet voorelkaar onder Ubuntu.

Verder heb ik Office via CrossOver draaiend en Photoshop in een XP Virtualbox (met GPU acceleratie) draaien in Seamless mode en lijkt daardoor net een applicatie opzich zelf.

Windows gebruik ik nog wel voor games als Battlefield e.d. maar als ik op school/aan het werk ben draai ik Ubuntu.

Door Tweakers user nero355, donderdag 04 juli 2013 16:31

Ik ben een tevreden Ubuntugebruiker maar wanneer jij? :)
Waarschijnlijk als we straks Ubuntu smartphones krijgen DIE ECHT SMART zijn :)

Ik vond de presentaties erover in ieder geval erg interessant en verder is Jolla Sailfish het enige OS wat een beetje in de buurt komt.
Huidige smartphones zijn "telefoons met hier en daar wat leuke functies" in plaats van "mobiele computers" die je ook aan een scherm kan aansluiten en met muis + toetsenbord kan bedienen en natuurlijk er ook nog eens mee kan bellen !!

Op mijn PC heb ik liever of gewoon Windows of een Linux of BSD distro die ik zelf stap voor stap opbouw ;)

Door Tweakers user Grompie, vrijdag 05 juli 2013 13:25

Ik heb in de afgelopen 7-8 jaar al verschillende keren een poging gedaan om op verschillende toestellen over te schakelen van windows naar linux (Ubuntu) maar slaag er tot nu toe niet in. Je kan er perfect in slagen om al je programma's die je draait op windows ook te draaien op ubuntu of een waardige/betere vervanger voor te vinden. Zelfs games zijn tegenwoordig heel erg toegankelijk aan het worden voor linux (al is het met mate). Toch vind ik telkens dat ik teveel tijd moet steken in ubuntu voor wat mij hetzelfde resultaat oplevert in windows. Het is een afweging die je moet maken maar voor mij is ubuntu nog steeds geen waardige vervanger voor windows.

Persoonlijke menig: Vind trouwens de nieuwe windows 8 look stukken beter dan huidige Ubuntu look want dat vind ik helemaal mijn ding niet.

Door Tweakers user himlims_, vrijdag 05 juli 2013 19:57

Donool schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:38:
Windows gebruik ik nog wel voor games als Battlefield e.d. maar als ik op school/aan het werk ben draai ik Ubuntu.
Game aanbod is ook heel behoorlijk tegenwoordig; rootgamer.com :+

Door Tweakers user Visgek82, zaterdag 06 juli 2013 08:25

Kan me wel vinden in de meeste reacties hier. Het zal mischien allemaal wel werken onder Linux, maar het kost zÚ veel meer moeite voor je het werkend hebt. en dan is het nog maar de vraag of het net zo goed en snel draait (wat zeker bij spellen vaak niet het geval is, tenzij het voor Linux geschreven is. Onder de Wine emulator krijg je toch een behoorlijke performance hit) .

Ook ik had problemen met drivers, en dat is toch wel iets wat windows al jaren opgelost heeft.

Nee, het is zeker niet voor de massa.

Door Tweakers user failsnail, zaterdag 06 juli 2013 12:05

offtopic:

Ik weet dat dit eigenlijk over ubuntu gaat, maar als je betere performance wilt behalen bij minecraft kan ik optifine aanraden.

http://www.minecraftforum...ures-aa-af-and-much-more/

Door Tweakers user Katsunami, zaterdag 06 juli 2013 12:51

[url url="http://bazs2000.tweakblogs.net/blog/9123/ubuntu-windowsvervanger-of-niet.html#r_126590" external=0]
Het kost simpelweg teveel tijd ten opzichte van wat het oplevert (licentiebesparing, etc...). Jammer genoeg, want ik ben groot voorstander van OSS.
Hetzelfde hier. Op mijn Windows-computer draaien maar 3 programma's die niet open source zijn:

- Adobe Lightroom. DarkTable en RAWTherapee zijn gewoon nog niet goed genoeg, kwalitatief en qua stabiliteit.
- Chessbase Fritz. Dit is een schaakprogramma dat ik gebruik in combinatie met een electronisch bord van DGT Projects. Er is geen enkele andere interface dan die van Chessbase die het DGT-bord zo goed ondersteunt.
- De software van mijn schermkalibrator.

Voor de rest is ALLES wat ik gebruik open source; zelfs The GIMP is nu in versie 2.8.6 een pracht van een pakket geworden. Als daar nog Adjustment Layers en 16-bit kleurbewerkingen bijkomen, dan kan het voor veel thuisgebruikers EINDELIJK Photoshop vervangen. (Dat kan het in de professionele wereld nog lang niet.)

Hoewel ik goed overweg kan met Unix-type OS-en, kost het me te veel tijd om ze aan de praat te krijgen en te houden. Sommige open source programma's die ik gebruik, zoals CUETools, CUERipper, en MP3Tag zjin alleen maar beschikbaar op Windows. Om van het gemak van hardware-installatie nog maar niet te spreken.

Windows + Cygwin (als ik eens een GNU-tool zoals tail of grep of rsync nodig heb) is veel handiger voor mij dan Linux + "Probeer een vervanger voor X te vinden". Windows kost... wat... §125 euro. Ja, het is geld, maar de uren en dagen aan tijd die ik NIET kwijt ben met het uizoeken van dingen maakt dat bedrag voor mij peanuts.

Door Tweakers user PieterGen, zaterdag 06 juli 2013 14:48

fub schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:05:
.....Ik denk dat er altijd wel wat te vinden is dat makkelijker of moeilijker is op het ene of het andere OS......Ik ben van mening dat je beter kunt kijken naar hoe goed de dingen gaan die je elke dag doet.........Ingewikkelde dingen blijven ingewikkeld, zowel onder Windows als onder Linux. ;)
+3 ! Helemaal mee eens. Ik heb jarenlang met alleen Linux gewerkt (data analyseren, spreadsheets & presentaties maken, tekstverwerken, e-mailen, surfen). Gaat prima. Momenteel (nieuwe baan) werk ik op de zaak verplicht met Windows 7. Is ook OK, maar over de hele linie (in mijn ogen) slechter en onhandiger dan Linux. Installeren en updaten in Windows vind ik persoonlijk een ramp, doe mij maar apt-get update && apt-get upgrade of pacman -Syu. Virusgedoe in Windows is ook verschrikkelijk ("we verhelpen niet de vulnerability, maar we maken een scanner die waarschuwt voor aanvallen" - hoe verzin je het? ). Maar goed, het is maar wat je wilt en gewend bent.

In die hele vergelijking van Windows met Linux moet je twee dingen niet vergeten:
1. Ervaren Windows-gebruikers zijn vergeten hoeveel tijd ze hebben gestoken in het leren van Windows. Het is natuurlijk onredelijk om te zeggen: "Na 2 dagen spelen met Linux kan ik er nog steeds minder mee dan met Windows (waar ik 15 jaar ervaring mee heb). En dus is Linux onhandig".

2. Bij ieder pakket wen je aan rare trekjes . Je vergeet dat het heel raar is dat je eerst menutje A moet openen, en dan even shift-del F8 doen, en dan instelling X in menu B wijzigen. "Dat is toch logisch?". Als je een nieuw pakket krijgt (of het nu een tekstverwerker, een mailprogramma of een besturingssysteem is), dan zie je die rare dingen wel. Van alles wat handiger werkt zeggen mensen "OK, handig, maar in het oude pakket had ik geen probleem met shift-del F8 enz. enz" maar dingen die in het nieuwe pakket onhandig zijn, daar focussen ze zich dan op: "Wat is dit nou voor raars? In pakket Z gaat dat veel handiger!" Met andere woorden, onlogische dingen die je kent vind je minder erg dan onlogische dingen die je niet kent.

Als je iets zoekt dat exact hetzelfde is als Windows, dan moet je bij Windows blijven!

Door Tweakers user FX8120, zaterdag 06 juli 2013 19:04

Linux is heel leuk om mee te spelen, maar daar vind ik het ook wel een beetje stoppen.

Voor een consumentje die enkel een beetje surft en mailt, is Ubuntu misschien een optie. Verder moet ik er persoonlijk niets van hebben. De gemiddelde enterprise-omgeving waar gewerkt moet worden trouwens ook niet. Die willen software hebben dat vertrouwd is en goed werkt.

Wat anderen gebruiken moeten ze zelf lekker weten, maar ik gebruik met volle tevredenheid Windows Server, Exchange, Office 2010 en Windows 7.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 06 juli 2013 19:07]


Door Tweakers user hyptonize, zaterdag 06 juli 2013 19:33

Ik wil ook al enkele jaren overstappen op Ubuntu op mijn laptop, maar het enige wat me tegenhoudt is mijn studie. Mijn studie vereist me dat ik opdrachten maak in programma's als Photoshop, Premiere Pro, After Effects en 3DS Max, programma's die niet werken op Linux. Maar zodra ik deze opleiding heb afgerond, ben ik eindelijk van die logge apps af en kan ik dan ook overstappen.

Door Tweakers user ikt, zaterdag 06 juli 2013 23:22

De fout van Linux is dat opties goed bereikbaar zijn via de terminal en config files, maar sat er geen simpele menus zijn om die in te stellen. Om dingen te instaleren moet je een packagemanager gebruiken, een gewone gebruiker wilt liever klikken dan commando's invoeren. Verser is zijn opties zoals muisinstellingen hevig verbonden aan de DE em het verschilt per DE hoe je er komt, of die optie er uberhaupt is.

Ik denk dat Linux heel wat populairder zou kunnen zijn als er een compleet OS over zit. De meest complete OSen werken technisch gezien super maar qua gebruikersinterface faalt zelfs Ubuntu.

Ik gebruik persoonlijk Windows 7 op mijn desktop, maar op mijn laptop draaien Windows 7, CrunchBang en OS X. En eerlijk gezegd voelt OS X aan als wat een goede Linux distro had moeten zijn. Alles goed bereikbaar via de UI, en via de terminal is nog meer aan te passen.

Het driverprobleem ligt trouwens aan de bedrijven en de developers, de open aource community doet zijn best. Zie Bumblebee, nouveau, fglrx en meer. Het is jammer dat de grote bedrijven Linux niet compleet supporten.

Door Tweakers user johncheese002, zondag 07 juli 2013 01:48

ikt schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 23:22:
De fout van Linux is dat opties goed bereikbaar zijn via de terminal en config files, maar sat er geen simpele menus zijn om die in te stellen.
Dat is geen fout, dat is juist de kracht van Unix/Linux... :')

Jij bent overduidelijk nog niet rijp voor de 'Red Pill', om te ontwaken (no offense.)
Een terminal openen=een sessie openen, werken op het hart van je systeem.
Menu's=omslachtig grafisch schilletje met veel minder kracht dan hetzelfde op de CLI.

Waar je in Windows een uur voor nodig hebt met allerlei menu'tjes, doe ik in *nix in onder de vijf minuten, zonder bullshit.

Door Tweakers user johncheese002, zondag 07 juli 2013 01:52

FX8120 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:04:
Linux is heel leuk om mee te spelen, maar daar vind ik het ook wel een beetje stoppen.

Voor een consumentje die enkel een beetje surft en mailt, is Ubuntu misschien een optie. Verder moet ik er persoonlijk niets van hebben. De gemiddelde enterprise-omgeving waar gewerkt moet worden trouwens ook niet. Die willen software hebben dat vertrouwd is en goed werkt.

Wat anderen gebruiken moeten ze zelf lekker weten, maar ik gebruik met volle tevredenheid Windows Server, Exchange, Office 2010 en Windows 7.
Gast...Dude...wake up! :')

Alle belangrijke informatiesystemen werken nagenoeg met Unix/Linux, de meeste banken, SWIFT (die al het bankverkeer wereldwijd verwerkt, HP-UX = unix), NASA, CERN, politie/KLPD op OpenVMS o.a. voor hun meest belangrijke systemen etc.

Windows is echt front-end leuk, waar er nog wat mis mag gaan- maar in de High Performance hoek vind je alleen maar Unix/Linux, met een reden. Daar zie je echt geen Windows. Zelfs Solaris verdient daar nog de voorkeur- ik spreek uit ervaring, bij banken, datacenters etc.

Door Tweakers user Amanoo, zondag 07 juli 2013 03:44

Als een echte Tweakert in het diepst van de nacht moet ik even reageren. Ubuntu vind ik zelf niets. Canonical maakt me te rare sprongen soms. Ik gebruik dan ook Mint: Ubuntu zoals het had moeten zijn. Een Windows-vervanger vind ik het nog niet 100%, zolang Assassin's Creed en zo. niet native op Linux draait blijft er toch een partitie over voor Windows. Maar als ik eenmaal volledig kan gamen zonder Windows, dan weet ik wel welke harde schijf ik ga formatteren. Maar als je niet wil gamen en geen Photoshop wil gebruiken is Linux zijn meerdere. Mijn Mint start stukken sneller op dan dat trage Windows 8, en sluit al helemaal veel sneller af. Voor de simpele gebruiker is Linux, of tenmisnte veel distro's en veel DE's, niet minder gebruiksvriendelijk en niet minder krachtig, en voor de power user heb je simpelweg meer aan Linux.

…ťn van de dingen waar ik me bij Windows aan stoor is cmd.exe. Je hoort gewoon met de terminal alles te kunnen. Zelfs muziek aansturen moet ermee kunnen, al is het alleen maar zodat ik leuke dingen kan automatiseren. Ik ken genoeg andere mensen die simpelweg cmd.exe als groot hekelpunt ervaren, zowel power users als mensen die bij een crash bijna denken dat de PC ontploft. Als je eenmaal een paar keer met de terminal hebt gewerkt en hebt ervaren hoe simpel het soms is om iets aan te sturen of een probleem op te lossen in vergelijking met user interfaces (uiteraard gebruik ik nog meestal de GUI om niet al te terminal-fanboy te zijn) ga je dat deel gewoon waarderen en meer en meer wordt het een onmisbaar hulpmiddel.

En mijn inziens is Linux ook veiliger. Je hebt allerlei rechten die een stuk verder gaan dan op Windows. Bepaalde software mag bepaalde IO van mijn PC gebruiken, maar veel software mag het niet. Dat soort dingen. Een Linux-virus zou zeer beperkt zijn als een gebruiker het niet bewust allerlei rechten geeft. Windows heeft niet veel meer naast gewone gebruikers en administrators.

En natuurlijk apt-get update && apt-get upgrade. Wat zou ik ook zonder moeten. Moet ik nog moeite doen om mijn drivers en software up-to-date te houden.

[Reactie gewijzigd op zondag 07 juli 2013 03:45]


Door Tweakers user Thc_Nbl, zondag 07 juli 2013 14:24

FX8120 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:04:
Linux is heel leuk om mee te spelen, maar daar vind ik het ook wel een beetje stoppen.

Voor een consumentje die enkel een beetje surft en mailt, is Ubuntu misschien een optie. Verder moet ik er persoonlijk niets van hebben. De gemiddelde enterprise-omgeving waar gewerkt moet worden trouwens ook niet. Die willen software hebben dat vertrouwd is en goed werkt.

Wat anderen gebruiken moeten ze zelf lekker weten, maar ik gebruik met volle tevredenheid Windows Server, Exchange, Office 2010 en Windows 7.
Tuurlijk als je er geen verstand van heb moet je gewoon Windows blijven gebruiken hoor.
maar ik moet zeggen, ik heb in verhouding tot onze klanten die wel volledig Windows zijn veel minder storingen.

Om een voorbeeldje te geven.
Onze file server(s) zijn samba met ldap, de basis installatie daarvan is in 2004 gedaan,
ik upgrade alleen de software en het draait nog steeds. ( van debian sarge tot nu wheezy )
Onze print server is windows, helaas waren de Xerox drivers echt slecht, maar toen ik alles nog HP had draaide CUPS prima, sinds 2009 dus de eerste windows server erbij in het netwerk.

Onze proxy server draait ook alweer sinds 2007 met veel genoegen, geen virus komt er in.
zelfde met anti spam server en mail server.

Ik praat hier over een bedrijf met meer dan 100 mensen en 5 vestigingen en zo'n 12 servers (2 zijn windows, de rest is Debian Linux en 1 x sco unix ) en ik moet zeggen, als ik nu bij mijn baas kom dat ik software wil kopen, krijg ik eerst de melding om te kijken naar open source.
onze pc's zijn gewoon office met windows, en exchange vervanger Zarafa gebruik ik ook al jaren naar volle tevredenheid.

Dus ik zeg, JA, je kan volledig Linux draaien ook in een bedrijf, maar hou je verstand erbij en indien nodig zet je er windows bij.
Zo heb ik voor mijn telefoon centrele 2 windows servers staan.
Ik gebruik gewoon het beste van alles. Het is niet zo dat het een beter of slechter is dan de ander, het is gewoon wat wil je gebruiken en hoe.
Opensource wilt ook niet zeggen dat het altijd gratis is. Zarafa heb ik gewoon licenties voor, de pc's en office en antivirus maar dat was het dan wel. Ik heb zo in 1 jaar meer dan 50.000 euro aan licenties weten te besparen. ( op basis van offertes die men gemaakt had en wat ik dus allemaal zelf uit eindelijk met Linux opgelost heb )

Oordeel zelf, zou ik zeggen, maar praat geen poep als je gewoon de kennis mist.
en Ubuntu, leuk voor thuis, zakelijk mwhaa.. maar mijn voorkeur Debian.
Ik gebruik/werk met windows/Linux/novell/as400/unix.
En mijn voorkeur is.... all of the above.

Door Tweakers user eyefly, zondag 07 juli 2013 16:31

Ik lees hier beoordelingen die (bijna) alleen gebaseerd zijn op persoonlijke meningen. Dat is op zich prima, behalve als je een mening als een feit presenteert.

Ikzelf gebruik(te) verschillende Linux distro's en op dit moment alleen nog:
-Debian Wheezy voor mijn Raspberry Pi die ik inzet als seedbox en fileserver
-Ubuntu voor mijn laptop
-Dual boot Ubuntu en Windows 7 voor mijn Game & multimedia PC, waar ik zo'n beetje alles op doe.

Verder probeer ik Ubuntu zoveel mogelijk te installeren op nieuwe laptops/PC's van N00by vrienden. Waarom? Het is gebruiksvriendelijk, snel en vertraagt niet na verloop van tijd, geen virusproblemen. Kortom, installeer ik Windows, dan wordt ik geheid binnen een half jaar gebeld met problemen, installeer ik Ubuntu niet.

Dat gezegd hebbende kan ik Windows best hebben. Ik start nog steeds mijn PC op met Windows 7 voor bepaalde taken. (zo kan ik de inktniveaus van mijn printer niet zien in Ubuntu, ik krijg dat gewoon niet aan de praat)
Maar ik doe dat wel steeds minder, met Ubuntu werkt alles gewoon soepeler. Configureren van programma's is soms veel werk, maar als het dan werkt, werkt het vak beter dan in Windows.

Windows AD is volgens mij onovertroffen. Ik heb het hier niet nodig, maar ik heb ervaring met W2003 server en dat ging als de brandweer. Hoe het met de latere producten is, weet ik niet, want ik ben inmiddels met andere dingen bezig.

Ik kan zelfs de charme van Apple wel zien, voor creatieven die geen technisch gezeik willen bijvoorbeeld. Bij mij komt het er niet in, maar dat is dus persoonlijk.

Mijn redelijk objectieve oordeel zou dus zijn:

Windows (client): veelzijdig maar heeft veel onderhoud nodig.
Ubuntu (client): snel, veilig en stabiel, bijna onderhoudsvrij als het eenmaal goed draait. Soms nog beperkte hardware ondersteuning, configuratie kan een bitch zijn.

Door Tweakers user W3ird_N3rd, zondag 07 juli 2013 19:23

Ubuntu bestaat al een lange tijd, waarom is het nog steeds niet zo gemaakt dat mensen heel snel iets voor elkaar kunnen krijgen? Waarom is de driverondersteuning van vele fabrikanten (creative?) nog niet voor elkaar?
Ik kan alleen spreken voor v4l-dvb aangezien ik daar de mailinglist een beetje volg.

Er worden wel patches ingezonden voor allerhande TV-tuners, die worden vervolgens afgekeurd omdat de comments in de verkeerde programmeerstijl zijn geschreven en de patch moet opgesplitst worden in meerdere patches en dat soort geneuzel.

De oorspronkelijke schrijver doet dat nooit en vervolgens komt er ook nooit ondersteuning voor het betreffende device.

Door Tweakers user DarkBlazer, dinsdag 09 juli 2013 14:03

Thuis draai ik Windows op my PC voor de games. Maar mijn hobby PC/Server is VMWare ESXi.

Aangezien dat ik de heledag al bezig ben met mijn werk binnen de Windows omgeving blijf ik bij Windows.

Dit wil niet zeggen dat ik een hekel heb aan Linux/Unix (alles behalve) dit heeft onder andere te maken dat ik veel met CentOS gewerkt bij mijn vorige werkgever.

Waar ik Linux nog meer voor gebruik, is voor het opzetten van fileservers en FTP servers. Dit gaat sneller dan Windows. inderdaad gewoon "yum install -y proftpd samba webmin".
Alleen voor webmin moet ik een extra repository bij voegen maar dat vind ik geen probleem.

Voorbeeld van mijn thuis situatie.
Desktop Windows 7 Ultimate
Laptop (Ubuntu)
Hobby PC/Server: VMWare ESXi
Virtual Windows Server 2008 R2 (Acitve Directory incl. DHCP en Media Streaming Server)
Virtual CentOS (Samba, ProFPTD, TFTP (voor PXE boot))
Virtual Windows 7 Professional

De reden dat ik voor deze omgeving heb gekozen heeft te maken dat als het mis gaat dat ik gewoon mijn snapshots terug kan zetten en is puur voor test doeleinden. niet voor productief dagelijks gebruik.

Ubuntu zal voor mij nooit een vervanger worden omdat ik het niet prettig vind om er mee te werken. het is en blijft (persoonlijk) een verrotte omgeving waar ik liever geen tijd en energie in steek sinds dat ze gebruik maken van Unity...

Dit heeft ook te maken dat VMWare geen vSphere client heeft voor Linux omgevings

Door Tweakers user sdk1985, woensdag 10 juli 2013 10:38

Zolang Ubuntu (vervang door willekeurige distro) weinig tot niets positiefs toevoegd en wel extra moeite vereist is er rationeel gezien geen redden om over te stappen.

Een "oud" system op windows 7 draait ook prima. Ik heb mijn NAS een tijdje op XP gedraaid (had de key nog liggen). Een OS als freenas voegt dan eigenlijk niets toe, laat staan een algemene Linux distro. Sterker nog in windows is met twee vinkjes in te stellen dat de NAS wakker wordt zodra er een network request binnen komt. Vervolgens kan het ding dan vanuit suspend to ram wakker worden (3W).

Voor htpc eigenlijk hetzelfde verhaal. Windows 7 heeft out of the box DXVA 2.0 ondersteuning in combinatie met o.a. XBMC. Waarom dan gaan "kloten" met een Linux distro?

Leuk als hobby maar efficient is het voorlopig niet (en ik betwijfel sterk of het dit ooit nog wordt).

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 juli 2013 10:41]


Door Tweakers user Mihasi, woensdag 10 juli 2013 13:56

sdk1985 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:38:
Leuk als hobby maar efficient is het voorlopig niet (en ik betwijfel sterk of het dit ooit nog wordt).
Volledig mee akkoord. Toen ik nog op de hogeschool zat heb ik fanatiek Linux gebruikt, alles moest en zou daarop werken. Als ik er achteraf op terug kijk heb ik er echt spijt van dat ik zoveel tijd heb verspild aan configureren en troubleshooten in plaats van me bezig te houden met dingen die er wel toe doen, zoals beter te leren programmeren, schoolwerk, etc. Nu ik bezig ben met een doctoraat heb ik al helemaal geen tijd meer om met Linux te spelen, hoewel ik nog altijd een groot voorstander ben van OSS. Heb het onlangs nog eens op mijn persoonlijke laptop geprobeerd met zowel Ubuntu als Mint. Na al die jaren zijn er echter nog steeds drie dingen die me blijven weerhouden om over te stappen:
  • Batterijduur op laptops is gemiddeld 30-60 minder dan bij Windows (en al helemaal bij OS X, hoewel ik daar persoonlijk geen ervaring mee heb). Zelfs met powertop en alle mogelijke trucjes. Ik zit graag met de laptop in de zetel/buiten, dus dit blijft voor mij een hekel punt.
  • HDMI support. Ik kreeg zowel op Ubuntu als Mint wel beeld via HDMI, maar geen geluid. Probleem, aangezien ik regelmatig de laptop aan de TV hang om een filmpje te zien. Heb er een half uurtje mee zitten prutsen voor ik me er terug bewust van werd dat er veel betere manieren zijn om mijn tijd door te brengen.
  • GPU support. Zal misschien best wel werken met een nieuwe Intel of een NVIDIA kaart, maar aangezien de laptop in kwestie en AMD GPU is mijn grafische ervaring op Linux zwaar beperkt.
Zolang deze dingen niet efficiŽnt werken OF eenvoudig zijn op te lossen, blijft Linux in mijn ogen een hobby op zich in plaats van een gereedschap om nuttige, leuke of creatieve dingen te doen. Zolang andere hobby's me meer aanspreken, blijf ik bij Windows.

Door Tweakers user - peter -, woensdag 10 juli 2013 16:26

Hmm, ik heb het vroeger in mijn studententijd wel veel gebruikt. Vooral ook omdat het gratis was en ik toch legaal bezig wilde zijn. Heel veel van geleerd, maar ben toch terug naar Windows. Vooral omdat windows meer gepolished is en de games gewoon goed werken.

Echter voor puur programmeerwerk mis ik Ubuntu nog wel eens, vooral vanwege de commandline. OSX is een mooie middenweg, toch zou ik graag weer eens een tijd op Ubuntu willen zitten. Misschien met een goeie virtual machine oplossing.

Door Tweakers user sharkwouter, woensdag 10 juli 2013 16:46

Ik draai nu zelf Ubuntu 13.04 op mijn laptop en ik ben er toch een stuk blijer mee dan met Windows. Ook heb ik mijn zusje over laten stappen op Ubuntu en die is er ook erg blij mee. Voordelen zijn bijvoorbeeld dat je na de installatie alleen nog maar Nvidia drivers hoeft te installeren en verder werkt alles. Booten gaat zelfs sneller en blijft snel. (Mijn zusje draait trouwens nog wel Microsoft Office met playonlinux)

Gamen kan tegenwoordig met steam ook, ik kan nu 73 van mijn 350 steam games spelen wat eigenlijk prima is want het is toch maar een laptop. De games draaien niet trager dan op Windows.

Een groot voordeel is ook dat de updater alles meepakt, ook je geinstalleerde programma's en als je wilt kan je bijna alles aanpassen aan je systeem.

Nu kan ik niet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb, maar tot nu toe niet veel meer dan met Windows. Buiten de software die niet draait om, die draai ik toch in wine of een vm. Ik ben overtuigt en ik ben zeer onder de indruk van de vooruitgang in development in distro's en de linux kernel.

Door Tweakers user rmd, donderdag 11 juli 2013 00:22

Ik wou graag Linux draaien op m'n net nieuwe Lenovo (over gekocht van medetweaker), maar ik geef 't op na Mint 15 en Ubuntu geprobeerd te hebben mbt een probleem met > 50 graden en m'n fan die gewoon altijd voluit blaast. Tuturials geprobeerd, maar dan krijg ik weer onverwachte error meldingen in de terminal en als je geen ervaren Linux-gebruiker bent is dat inderdaad sloten van tijd kwijt zijn ja.

Als ik op m'n PC geen gebruik zou maken van speicifieke windows only hard- & software zou ik daar echter wel Mint 15 op draaien, want ik was juist erg onder de indruk, afgezien v/h power management probleem.

Door Tweakers user Plopeye, donderdag 11 juli 2013 08:53

Ik denk dat het tijd wordt voor goede driver ondersteuning voor linux. Met het huidige licentiebeleid van Microsoft op het gebied van Windows en Office is de lol er wel af.

De roep naar een alternatief wordt steeds groter naar mate Microsoft meer en meer hun abonnement model van licenties gaat pushen (Office 365 bijvoorbeeld...). Ubuntu kan zeer zeker een goed alternatief bieden!

De distributies zoals Ubuntu zouden nu hun kans moeten grijpen want ik hoor steeds vaker dat mensen er toch wel flauw van zijn met dat licentie gezeik van Microsoft.

Door Tweakers user davekok, donderdag 11 juli 2013 10:12

Ik heb pas een nieuwe computer gekocht met de nieuwste Intel CPU generatie. Al jaren gebruik ik Linux als enig systeem. En de spellen die ik speelde draaide meestal prima onder Wine. Echter met deze nieuwe PC lukte het mij niet eens om Debian te installeren. De distributie die ik meestal gebruik. Ubuntu installeerde zonder problemen. Echter de ondersteuning voor de GPU van Intel, geÔntegreerd in de CPU, is zeer slecht. Uit ellende maar overgestapt naar Windows 8. Sinds 9 jaar weer eens Windows. Best een beetje vreemd. Maar het valt mij op dat het prima draait en best makkelijk is. Soms is het een beetje zoeken maar dat is met Ubuntu niet anders. Als Ubuntu een Windows vervanger wil worden moet het echt hard gaan werken aan hardware ondersteuning. Het viel mij trouwens op dat Windows 8 zelf de printer vond in het netwerk en deze installeerde (het netwerk had ik aangemerkt als bedrijfsnetwerk). Dat is best verfrissend. Wat dat betreft denk ik dat het nog steeds hardware ondersteuning is die mensen op Windows houdt. Zolang dat blijft zal Ubuntu geen Windows vervanger kunnen worden. Wel jammer. Maar goed Windows laat eindelijk zijn stoffige verleden achter zich en begint een beetje verfrissend te worden. Het is prima werkbaar en ziet er leuk uit. En eindelijk software installeren gaat gewoon via een package manager (Windows Store). Waarom dat zolang heeft geduurd!? Die licentie kosten zijn nog steeds vervelend maar ook weer niet echt onoverkomelijk. Tja, Office hoef je natuurlijk niet te nemen. Libre Office draait ook prima op Windows. Het zal wel even wachten zijn voordat alle nieuwe hardware innovaties op Linux beschikbaar worden. Ubuntu als Windows vervanger zal dus prima kunnen op oudere hardware om bijvoorbeeld Windows XP te vervangen. Maar ik zie het niet snel gebeuren op nieuwe computers. Maar goed die verkopen toch niet goed. Daarvoor zal eerst wat innovatie moeten komen om de desktop computer weer aantrekkelijk te maken. Ik vrees echter dat als dat gebeurt Microsoft er boven op zit en Linux distributies een paar jaar later om de hoek komen kijken. Het ideaal Windows-vervanger lijkt mij voorlopig niet haalbaar voor Ubuntu. Tenzij ze een actievere rol gaan spelen bij hardware innovaties. Ze lijken zich nu echter te richten op smartphones en tablets. Als de desktop innovatie komt dan wordt die denk ik gemist.

Door Tweakers user M.l., donderdag 11 juli 2013 17:58

Ubuntu zelf vind ik ontzettend geschikt voor de massa, het is makkelijk in gebruik en de ondersteuning is prima. Voor zover ik weet is de hardware-ondersteuning ook goed, dit hangt wel sterk af van de drivers die geleverd worden door fabrikanten. Omdat er nou eenmaal meer Windows-installaties onderhouden moeten worden zullen ze de drivers en driverupdates voor Windows toch eerst uitbrengen.
Als vervanger van Windows is het niet altijd geschikt geschikt, niet alle hardware zal dus echt goed ondersteund worden en ook niet alle software die gemaakt is voor Windows zal een Linux/Ubuntu variant hebben. Wel is het in veel gevallen mogelijk om software in Wine te draaien, en als dat niet lukt in een VM.
Als je gebruik wil maken van Ubuntu is het belangrijk dat je hiermee rekening houd als je een computer/laptop koopt of samenstelt, is er dan wel support voor drivers? Gpu, touchscreen, fingerprinscanner, f-toetsen en noem maar op. Wat voor software moet het gaan draaien?
Zelf gebruik ik meestal Windows, maar op en PC die ik wat minder gebruik heb ik een dualboot installatie met een Linux distro. Gelukkig word al mijn hardware goed ondersteund en voor wat simpel browsen en dat soort dingen is 'ie gewoon sneller in linux. Ik hoop dat in de toekomst Linux een wat grotere rol gaat spelen bij hardware support.

Door Tweakers user DarklordLelouch, vrijdag 12 juli 2013 08:18

Helaas worden niet alle games worden ondersteunt door linux. Ik heb geen zin alles instellen onder linux zodat mijn games werken zoals het hoort. En mijn ouders, familie en vrienden zijn begonnen met Windows. Denk niet linux plaats veranderer word van thuis gebruiker. Ik blijf gewoon bij Windows tot dat iets beter is dan Windows

(Ik vindt Ubuntu interessant maar helaas voor en hardcore gamer is weer juist niks)

Door Tweakers user bazs2000, vrijdag 12 juli 2013 10:03

M.l. schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 17:58:
Voor zover ik weet is de hardware-ondersteuning ook goed, dit hangt wel sterk af van de drivers die geleverd worden door fabrikanten. Omdat er nou eenmaal meer Windows-installaties onderhouden moeten worden zullen ze de drivers en driverupdates voor Windows toch eerst uitbrengen.
Als vervanger van Windows is het niet altijd geschikt geschikt, niet alle hardware zal dus echt goed ondersteund worden en ook niet alle software die gemaakt is voor Windows zal een Linux/Ubuntu variant hebben.
Toch ben ik het er niet helemaal mee eens dat fabrikanten bepalen op welke OS jij jouw hardware optimaal kan gebruiken.

Ik ben er blij mee dat vrijwel alles werkt onder Ubuntu maar wil je alles echt goed benutten dan moet je aan de slag en soms zal het zelfs niet lukken. Linux is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en het is te kort door de bocht om te zeggen dat Linux te klein is om te ondersteunen.

Ik maak een kleine sprong naar de Android-telefoons. In de basis draaien deze allemaal op een Linux kernel. De fabrikant van het toestel beschikt over de drivers om alle hardware aan te spreken maar in slechts weinig gevallen worden deze drivers ter beschikking gesteld, vaak omdat de fabrikant van de hardware dit niet wil.

Als je dan een custom ROM wilt maken voor een toestel dan blijkt het ineens heel lastig om alles aan de praat te krijgen. Je hebt in dat geval een apparaat wat draait op een Linux kernel waarvoor ook nog eens drivers bestaan, blijken deze drivers niet "open" waardoor je er alsnog niets mee kan.

Voor de HTX One X duurde het bijvoorbeeld lang voordat de camera onder de Custom Jellybean ROM's draaide. Dat is toch raar? Toch heeft de gemeenschap deze manier van aanpak blijkbaar geaccepteerd.

De maker van jouw hardware bepaald onder welk OS jouw product het beste draait. Dat is de omgekeerde wereld die je steeds vaker ziet. Hoezo moeten wij deze denkwijze hanteren?

Gaming is nooit groot geweest onder Linux (heb ik het over de grote spellen) maar nu Steam een cliŽnt voor Ubuntu heeft, zou dat eens de ommekeer kunnen betekenen aangezien meerdere mensen ineens de behoefte hebben aan een volledig ondersteunde geluidskaart of een GPU waar meer FPS's uit geperst kunnen worden.

Zelf wacht ik op deze ommekeer maar hoelang zal deze op zich laten wachten?

Tot die tijd blijft het soms behelpen en dat is jammer want de Linux-gemeenschap is groot en doet hun uiterste best om iets goeds te maken wat heel goed lukt. :)

Door Tweakers user CR35, vrijdag 12 juli 2013 11:26

Ben een fervent Windows gebruiker, maar ik heb ook een installatie van Ubuntu draaien en een kennis van mij is fervent gebruiker(maar geen expert en verknooit nogal eens een linux installatie), maar hoef steeds minder vaak dingen in te stellen na een installatie/reparatie. Vind zelf de unity interface een van de meest volwassen poginen tot een volwaardig desktop en zit naar mijn idee ook het meest logisch en strak in elkaar. Ik mis op dit moment nog wel te veel op linux, maar Ubuntu was(en wordt steeds meer) een prettige ervaring.

Door Tweakers user teek2, vrijdag 12 juli 2013 16:30

Helaas is er op Linux geen echt alternatief voor Aperture en iMovie (Apple), voor Windows zie ik zelf geen redenen om het te behouden.

Op het moment heb ik zelfs geen windows computers thuis maar gebruik ik Arch op de server/nas en Netbook en osX op de macbook. Overal gebruik ik Libreoffice en Firefox. In een noodgevallen kun je voor office ook nog office.live.com gaan. Ben er wel trots op dat ik geen enkele illegale software gebruik en toch alles kan.

Maar goed, ik game dan ook nooit.. oh ja, soms Sauerbraten ;)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 12 juli 2013 16:31]


Door Tweakers user tspawn, zaterdag 13 juli 2013 14:52

Grappig, ik heb nu na de release van Windows 8, alle ubuntu en Linux machines overgezet naar Windows 8. Omdat het eigenlijk niet meer gaat om het OS maar om het ECO systeem.

Nu alleen nog iemand vinden die zijn Surface voor mijn iPad wil ruilen. :+

Overigens mag van mij Linux wel wat meer doorbreken, op de particulier kant. concurrentie is goed en houd iedereen scherp. Want 15 jaar geleden, wad de vraag van het onderwerp al actueel. Maar sinds die tijd is er niet heel veel veranderd. En dat vind ik jammer.

Door Tweakers user Amanoo, zaterdag 13 juli 2013 15:10

DarklordLelouch schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 08:18:
Helaas worden niet alle games worden ondersteunt door linux. Ik heb geen zin alles instellen onder linux zodat mijn games werken zoals het hoort. En mijn ouders, familie en vrienden zijn begonnen met Windows. Denk niet linux plaats veranderer word van thuis gebruiker. Ik blijf gewoon bij Windows tot dat iets beter is dan Windows

(Ik vindt Ubuntu interessant maar helaas voor en hardcore gamer is weer juist niks)
ik heb niet het idee dat er bij Linux sprake is van van alles instellen om je games werkend te krijgen. Goed, ik moest de Nvidia driver even apt-get'en, maar dat is op Windows niet beter, Microsoft levert ook geen officiŽle drivers mee. Ik heb geloof dat Windows update tegenwoordig wel de Nvidia driver laat zien, al zou het kunnen dat je die nog steeds van de website moet downloaden. Dan is een apt-get eenvoudiger. Mijn xfi geluidskaart werkte op mijn Linux out of the box. Dan is er op Windows bijna nog veel meer sprake van van alles moeten instellen om te kunnen gamen. Ik heb laatst beiden moeten installeren, maar ik had aan Windows 8 beduidend meer werk.

Door Tweakers user hackerhater, maandag 15 juli 2013 11:56

Ik gebruik zelf al jaren Linux. Ik kom nog uit de tijd dat je je wifi drivers moest compileren om wifi te hebben. Vergeleken met dat stelt een installatie tegenwoordig niks meer voor. Het lastigste aan een installatie voor mij is het instellen van de schijf partities ivm raid-1. Voor de rest is het het click-click-finish.

Ik heb zelf geen enkele problemen met Linux en gebruik het ook als mijn hoofd OS (ik heb nog niet eens een native Windows install), echter ik zoek mijn hardware er ook op uit dat het volledig ondersteund is.

Mijn Linux desktop is mijn werkmachine en ik doe al het software ontwerpen en bouwen erop en zelfs het grafische werk (Gimp). Alleen de performance van WoW is helaas wat minder. Ik schat dat Wine me ongeveer 25% performance kost. Het spel draait goed, daar niet om, maar ik moet het verlies van Wine compenseren met ruwe CPU en GPU kracht.

Toen ik Linux ben gaan gebruiken had ik hetzelfde gevoel van machteloosheid wat verschillende mensen hierboven beschrijven. Het duurt een tijd voor je je weg kent vinden in een nieuw OS. Nu ken ik Linux als mijn broekzak en vind ik nauwelijks mijn weg nog in Windows. Het is gewoon waar je aan gewend bent.

Door Tweakers user DinoBe, dinsdag 16 juli 2013 10:51

Zolang er geen waardige alternatieven komen voor bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop, etc zie ik het nog niet te rap gebeuren...

En kom niet af met Gimp en degelijke, da's leuk voor wat hobbyisten, maar eens het professioneel wordt OF werkbaar moet zijn in groep dan is het gewoon 1 drama.

Libreoffice oid werkt allemaal wel, totdat dochterlief of zoonlief op school zijn werkje moet afwerken. Layout overhoop, bepaalde functies die het niet meer doen, klasgenootjes of collega's die de file niet open krijgen zonder conversie tools etc etc etc

Forget it....

Reageren is niet meer mogelijk